Wednesday, February 25, 2009

Apa yg sudah Apa yg belum

Tinggal 3 bulan 7 hari lg aku akn bergelar seorg ISTERI..waduh sungguh besar tanggungjawab yg bakal digalas..mengimpikan gelaran isteri sejati, aku sedar smua tu bukan mudah..ye bukan mudah pd pndangan mataku..tp fahmi sllu pesan..jadi wife die sgt mudah..taat then akn dpt redhanya sbg suami..oohhhh kadang2 aku jadi takut..sbb sbg manusia aku merasakan diri ini mmg tidak sempurna..harus berpijak pd dunia nyata..setiap manusia akn melakukan kesalahan, sedangkan lidah dr tergigit kan..yg penting nk kawen everything kene prepare..mental dan fizikal..kawen adlh hubungan..hubungan dgn suami/isteri, hubungan dgn mertua, ipar duai, hubungan dgn Pencipta, hubungan dgn masyarakat, hubungan dgn anak..nk mnjg hubungan dgn Tuhan mungkin senang sbb Tuhan itu Maha segala..tp dgn manusia yg punyai hati dan perasaan agak sukar..aptah lg kalau tidak sebulu, tidak sekepala..tentu agak sukar..so sbnrnya aper persiapan aku yg dh aku buat dan blom lg aku laksanakan utk melangkah ke alam rumah tangga..ooohh tiba2 terasa takuttt..terlintas di fikiran..masih bnyk yg perlu dipelajari..


i should get a hat before i need a hat..buat masa ni, aku try bc bku2 yg berkisar ttg lelaki, wanita, suami, isteri, cinta dan perkahwinan..one of my books, suami mithali isteri sejati yg ditulis oleh mufti perlis yg baru..dr juanda jaya..bnyk mmberi input dan panduan yg sgt berguna..buku ni sgt digalkkan utk semua bride-to-be bc..

dan yg terbaru cinta, jodoh dan perkahwinan...birthday present dr housmate..buku ni jug sesuai dibc utk semua yg nk berkahwin, yg dh berkahwin dan yg masih mencari jodoh yg sesuai..semua panduan dan tips menggunakan kaedah kajian potensi dinamik pd pndgn aku sgt berguna


selain bku2 ilmiah ni, satu lg yg aku rasakan pling penting adalah DOA..doa adlah senjata..aku penah hadir ceramah keluarga bhgia, kata penceramah tu sblm kawen bnyk2 kan la berdoa utk kehidupan selepas kawen..doakan kebhgiaan..doakan utk dapat zuriat yg bertaqwa n pintar walau kita xtau bile dikurnikan rezeki anak..pendek kata doa utk semua..

11 comments:

Unknown said...

huhu...bagus yana ni
saya?? pape tak baca
sibuk ngadap arahan teknik jalan
isskk..kena start kumpul ilmu ni

yana, dah tempah kad kawen??
bukan yana print sendiri ke??

mine?? konon nak print sendiri
tp design pun tak buat2 lagi

*matilah!!!*

my hidden stories said...

tu lah..kengkadang kita lupa kehidupan selepas majlis...

apa2 pun..sama2 kita berdoa...yang terbaik untuk kita semua

Anonymous said...

dayu: hehhe cbuk ngn kije yer..sy pun cbuk gak..bc bile nk tdo jerk..kad kawen spruh tmpah, spruh print sdn takut xckup..heheh xmati lg..relax2

my hidden stories: tu la sbb preparation sblm kawen ni menuntut bnyk masa n tnga kita

haime said...

counting each day to that day, may u always be given a wonderful moment in learning to be a sejati wife.. all the best..

Anonymous said...

erti sebuah p'kahwinan...paham ke sy ni?kompius kompius....

antalya said...

sy xde menuntut ilmu dr buku pon.cuma menuntut ilmu dr kwn2 yg dh kawen.jadikan panduan

nanonano said...

hehe sama la ngn na,
stress sgt smpaikan xterbaca hal2 ilmiah cmni,
tp metro hr2 bley plak baca ehh..
ishk..
:p

KAK RAINBOW said...

hai aziyana...saya suggest kan aziyana cari buku tajuk "aku terima nikahnya"

sgt bagus :)

nurul aziyana said...

zuriani:insyaAllah..thanks ya

fahana:inysaAllah bilke dh melayarinyer akan faham la

antalya:menuntut ilmu bnyk cabangnyer..kata org penglaman tu lebih bererti

nano:hehe slow2 la bc..bukan aper utk kepentingan rumahtangga jugk..at least kiter berusaha

nurul:bagus ek buku tu..insyaAllah blh dibeli

Aku said...

satu persediaan yang rapi...good luck.

SINCHAN KPTM said...

same la kite..sedang menunggu untuk memasuki alam perkahwinan..semoga kite dapat menempuhi cabaran dan dugaan alam perkahwinan ni semoga kekal hingga akhir hayat..aminnn...