Wednesday, December 15, 2010

Upside down pizza

Selama dalam pantang bersalin, aku cukup suka melihat rancangan masakan..afc adalah rncng wajib tonton setiap hari..suka lihat makanan yg best2..terliur mmg terliur la..maklum la dlm pantang ape sngt makanan yg blh makan kan..dalam hati geram nk masak..maka lepas pantang 44 hari, aku terus masuk dapur..xblh nk tahan2 dh..menggoogle jugk carik resepi..paling aku suka masuk blog ini. Walau mak membebel sbb aku trus makan bende2 yg mengarut tp aku sengih jer, buat muka seposen dan sempat bg alasan " ala skali ni jer..yg lain2 still makan cm org pantang"

Masakan pertama adalah upside down pizza..aih bunyi cm pelik jer..hehhe tp serius aku cakap mmg senang sngt cara nk buat..bahan pun xsusah..tunggu ader org nk tolong habiskan makan jer..namanya upside down sbb intinya di bawah..saper nk resepi blh bc smpai habis yer..

Bahan2:
Untuk inti: Daging kisar, cendawan butang potong dadu, sos pasta prego, bawang besar potong dadu, daun sup, garam, lada hitam, olive oil.


Cara nk sediakan: Tumis bawang besar dgn olive oil, masukkan daging kisar. Masak hingga kering then masukkan cendawan. Kacau kejap then masukkan sos pasta..aku guna separuh btol jer..lepas tu perasakan dgn garam dan lada hitam..masukkan daun bawang..Masak hingga daging tu masak..

masukkan dalam bekas yg boleh masuk dlm oven atau bahasa mudahnya tahan panas. Aku guna bekas kaca.

Lepas tu tutupkan inti td dgn cheese..lebih enak guna mozarella tp aku guna cheddar jer..



Untuk kulitnya: 1 cwn tepung gandum, sebiji telur, 1/2 cwn susu segar, secubit garam

Cara nk sediakan: masukkan semua bahan then blend jer, senang..hehehe jimat tenaga ckit..tahap kecairan tu mcm nk buat lempeng..xcair sngt xpekat sngt..lepas tu tuang sajer atas lapisan cheese tu..siap utk dibakar pd suhu 180 utk 30-40 min..


Dan hasilnya tadaa...sedap woo..erm utk resepi yg sebetulnya, blh jugk tgk kt cni..aku amik resepi ni kt cni la..hubby xsempat rasa sbb die bergegas nk blik kuantan masa tu..

Buat bfast pun sodap..makan petang pun sodap juge..

8 comments:

JMR said...

perghh...penuh ngn cheese tu..huhuhuh

CiK pUaN mAmA bAm-BaM said...

terliur dibuatnye

nurul aziyana said...

jmr: cuba la buat..mozarella lg mantap

e*ein: try jgn xtry

sharEna said...

dah dapat bayangkan da rasa dia. mesti sedap gilerr...huhuhu..yummy...

nk try buat. malangnya kt rumah xde oven..kui kui

nurul aziyana said...

sharena: hehehe maka kenen2 la kt hubby belikan oven..:)

nanonano said...

perghhh ala2 lasagna doh ni kak..
cayalah,
bley try kekgi,
sos tu cm sos spegetti je ork,

nurul aziyana said...

na: a'ah mmmg sos spagheti prego pun..cuba la..lpas ni kalo org nk bertandang kt rumah buat ni jer..senang n cepat..yg penting enak!

CaHaYa^KetEnaNGan said...

mahu cuba jugak..senang je nampak..banyakkan menu baru tak bosan makan..btul kan