Tuesday, October 18, 2011

Jeles punya pasal

Ni jeles bukan sebarang jeles ye..jeles hasanah..hahahhahaha memandai je aku letak nama. disebabkan jeles ni juga aku sanggup tidur lewat semata--mata nk buat PAVLOVA. Ulang suara, PAVLOVA.
Jeles weh tgk pas sorang, sorang tayang hasil pav masing2..jue sampai buat kali ke7 dah..mmg kaloh tokey.
Phewwww rasa tak percaya semangat tu datang dalam diri aku. ye la aku ni 'rajin' orangnya. Tapi dek semangat waja, balik kerja terus zap g carik bahan. Tapi banyak tragedi di sebalik sebijik pavlova ni.

1. Whiping cream yg mcm Nano guna tu xde jual kt tunas manja beserah or jaya gading.jadi aku amik whiping cream hok orang letak atas ice blended tu..Problemnya aku ni doh la tak pernah guna whiping cream ni. Aku ikut resepi Pn Dayu kita kata putar WC tu sampai kembang..Putar punya putar awat tak kembang2 tapi menguncup dan mencair ade le..huwaaaaa aku rase nok nangis dh, kecewa tahap gaban dah wei..sah le pav aku xmenjadi. Tpi mahal tu beli, belasah je la sapu atas meringue tuh..lantok le rase ape pun..masuk tekak sendiri kan.

 ke jenis ni xperlu putar ek? pakar, sila jawab

2. Aku guna mesin pengadun yang mak punya..lama dh xguna..so masa nk guna tu tak cek pun segala habuk kat dalam, just check kt luar jer..sekali masa putar, hamik kau abis habuk2 berterbangan masuk dalam meringue aku..habis yg putih suci murni tu telah dinodai dengan noda-noda hitam. Habis telur aku 3 biji..udah le guna putih telur je...membazir sakan. Adoi masa ni aku dh nk give up..dh xmo buat..tp akhirnya buat juga yang baru. jd technician kejap, bukak skru dan kuarkan habuk2 dalam mesin tu..perghhh sungguh berliku jalan nk buat pav. Tabahnya aku.

Nah, ini versi aku. Rupa memang tidak seindah nama.Tapi namanya 1st attempt, harap boleh dimaafkan. Lain kali ada masa kite cuba lagi yok! Yang penting suami kate sedap cuma manis sikit..okeh lepas ni kurangkan manis tambah toping stobery-kiwi lak. Manis-manis masam gitu.


Anggur je yg ade..WC pun xbanjir


Ok semasa entry ini ditulis aku sedang menikmati pav..pergh kol 1 pg dok makan pav..ade org buat ke? er kenapa rasanya mcm bersusu ek? ke rasa WC mmg gitu?


9 comments:

Unknown said...

aziyana WC tu mmg x yah putar. cz dia akan cepat cair. pastu dia mmg rs cam susu. kite pernah bli utk letak mixed fruit utk baby kite. mmg ltk kat room temp kejap je dah cair.

nanonano said...

yanaaaaaaaaaa,
yg whip cream botol ni xyah putar dah,
huhuhu tp yg jenis ni, dia mcm ice cream, nk mkn trus spray atas tu & makan
xley simpan2 dah
nanti cair xsedap dah, hehehe
whip cream kotak cume jual kt kedai2 brg kek,
xpe repeat lg yek

mun said...

pegh gigih betul yana eik....hehehe..kire menjadi arr tue yana..nampak sedap jeee...

Unknown said...

mcna..whipping cream nak buat pavlova tu yg dalam kotak kalau tak silap..yg liquid pekat gitu..

kalau yg ni buat hiasan atas ice blended sedap lah

evyn4ever said...

chaiyokk..daku nya je lum tempek2 lg kt blog

Unknown said...

peerrghhh
mmg gigih la..penuh berliku perjalanan pavlova kau yana
takpe..lepas ni pasti dipermudahkan

tak nak manis, gula kasik kurang kan.. guna 3 suku cawan je
tgk gak size cawan tu
ye..ye..pav ni sedap kalau buah dia jenis yg masam2 skit

sharEna said...

lepas sorang, sorang buat yerp

org xde oven dok senyap jelah sorang2 T_T

Nurul aziyana said...

fatihah:mmg cair wc tu..huhuhuhu sedih tgk..pasni xboleh guna yg tu dh

nano: hahahahaha jakun den la nano..malu betul rase xtau psl wc ni..pasni kene singgah kedai kek la ek nk beli wc

mun:meringue ok la..wc tu wt cacat ckit

rai:hahahahha baru tahu..

evyn: moh le kite meeriahkan blog ngn pavlova

dayu:kompem lepas ni akan kurnagkan gula

ena: po laie, moh le turun kuantan makan pavlova

Unknown said...

takpe x rugi beli WC tu. budak2 suke mkn dgn buah, dgn roti, atau di makan begitu sahaja. bagi kat husna gerenti dia suke. heheeee