Sunday, November 13, 2011

cheese tart kasih sayang

Akhirnya impian aku nak hasilkan sendiri cheese tart terlaksana jua.

Puas hati.

Mana taknya, kalau beli takat lekat celah gigi je. Bila buat sendiri satu tupperware pun boleh balun.  Cheese boleh letak banyak, jam pun boleh letak ikut suka.
Aku mulakan projek uli menguli sabtu malam. Kata k.azlita doh yg dibiar semalam lagi elok.
Elok je Husna tido lepas muntah sakan dek penangan nasi beriyani kedai mamak, aku terus masuk dapur. Kesian si ekcik tu, 5 kali juga muntah sampai lembik. mak bapaknya yang makan banyak ni takde pulak muntah.
Balik pd tart shell, nk buat tart shell ni senang aje dohnya. Yang lecehnya nk masuk dalam acuan. Tu lambat sikit dan memerlukan kesabaran.

 Dibiarkan semalaman dalam peti ais

  Sebelum dibakar

Selepas dibakar..ada part yg hangit

Balun letak cheese banyak2..nyummy

Step by step nk buat cheese tart ni boleh refer pd blog ann atau blog puan azlita..masing2 dh tunjuk step by step cara nk buat cuma resepi filling mereka ade ckit perbezaan..untuk versi aku, aku try resepi puan azlita..next time buat nk cuba resepi ann pulak.

filling blueberry tp corak kt atas kaler kuning sbb pewarna kuning je ada..hentam

Hasilnya aku puas hati. Testimoni tentunya dari suami :) 
Sedap tapi kulit agak keras, kata suami. Heheheheehe keras sbb aku derhaka. Resepi suruh letak telur gred C tp aku balun gred A. Tapi xde la derhaka sangat sebab aku dh buang sikit telur putihnya nk bagi sikit. Xper la, len kali guna telur gred C plak. Actually xde la keras, rangup je sikit.
Overall, puas hati :) dan nak buat lagi

5 comments:

a said...

Yeay. Tahniah. Dah mcm blog masakan pulak. Akak pun nak cuba lepas ni.. Best

nanonano said...

hehe puas nmpak dpt balun byk2 yer yana,
na tggu la ni xde ke nk smpai sketui 2 kt sni, ekekeke
gurau je :p

btw, na mule2 bt cm yana ni gak,
cmm xcantek la tgk tart shell tu cm nk rentung, kaler xcomey
so 2nd round, na bakar tart shell tu dlm 10mint je, hawa2 masak, dah kuarkan,
mmg dah rangup time tu,
sbb nanti buh filling nk bakar lg,
so dh msk semua tart still nmpak kaler cerah2 lg, hehe

Nurul aziyana said...

k.ida: yeay..tart telur dh buat senang le nk buat cheese tart pulak

nano:hehehehe meh le ghumah, ade lagi. ooo bakar 10 min je ek, okeh pasni 10min je

Mrs Nageb said...

Sdaonye...tak sabar nak try sendiri pnya pulak....

mun said...

pergh cheese tart pulok dah.....memang hebat laaa....