Tuesday, February 7, 2012

Kutu mesin jahit

Impian saya sebelum 2012 adalah untuk memiliki mesin jahit. Nampaknya objektif tidak tercapai. Lepas tangguh, tangguh..Bila melibatkan duit yang hendak dilaburkan memang macam tu la jadinya. Apatah lagi kalau melibatkan duit yang banyak. Sebenarnya kalau nk beli mesin jahit, yang murah pun jadi tapi nampaknya nafsu mengatasi keperluan. Nak jugak sambar NV50. Huhuhuhu...

Harga pasaran NV50 adalah RM1499. Bila nk keluarkan secara cash, banyak kali juga saya fikir. Nilai sebanyak itu makan masa 3 bulan untuk menyimpan, itu pun jika tidak diambil. Kalau ada emergency pulak, duit itu jugaklah yang bakal digunakan. Berat hati lagi. Keinginan dah membuak2 nk menjahit. Alah membeli menang memakai. Alang2 beli beli trus yang best :) Ini lah perempuan....

Akhirnya saya jumpa penyelesaian :) Ceh macam masalah besar je.
Tanya di group Geng Jahit kt FB, rupanya ada yang buat kutu mesin jahit. Ape lagi..main kutu lagi la...bila tanya suami, dia ok ja..lagi la laju bini dia ni. Kutu berlangsung selama 10 bulan. Jadi bayaran setiap bulan adalah harga mesin dibahagikan dengan 10. Kurang la sikit beban dan tidak terasa sangat nk membayar..

Setelah undian dicabut nama saya jatuh bulan 2. Bulan februari, bulan kelahiran saya.. Maka saya anggap inilah hadiah kelahiran saya :) Boleh gitu yerp. Diri sendiri bg hadiah apa salahnya.
Perasaan? mestilah seronok. Ini lah item yang saya impi2kan. Ini juga item yang menyebabkan saya terjebak dan tergila2 dengan kain cotton..Kain lain pun gila juga :)

Tengah hari semalam, bila Mok Su, yg sentiasa setia menelefon bila parcel sampai di pejabat beritahu ada satu kotak besar sampai, saya dah agak pasti itu my NV50. Tiba awal dari jangkaan. Kebetulan masa Moksu call saya baru balik dr mydin, mencari kain ihram untuk suami. Nasib baik juga saya sudah beli beberapa keperluan untuk menjahit di Mydin. Adakah saya bakal menjadi sewholic selepas ini? just wait & see. Tutorial menjahit sudah banyak yang disimpan. Tunggu masa untuk beroperasi.

Maka inilah buah hati terbaru saya :)

masih  berbaju



135 stitches..boleh quilt, boleh buat label, boleh sulam..pendek kata macam2 boleh :) tgk la sejauh mana rajinnya saya untuk mengexplore. Ucapan untuk diri sendiri SELAMAT BERUSAHA!

10 comments:

Mrs Nageb said...

Wah...syukur ek dah dpt...mcm i kan dah beli almost 2 years, tak pernah guna lagi..hehehe.insyaallah ingat nak start menjahit jugak lag..hubby dah bising sbb tak guna2 agi mesin tuh..huhuhu..leh lah sharing tutoril menjahit... :)

nanonano said...

Syioknyeeee, nk antar baju byk2 tuk yana sulam ah

Dina Zakaria said...

yana, jahitkan baju dina bolehh??? =D

rDnA said...

bestnyer mesin jahit camni..aim mesin jahit gak tp bila tgk harga telan air liur je la.kena kumpul duit la jawabnye

a said...

yeay. sudah ada geng. lepas ni boleh buka blog jual hasil jahitan lak. kehkeh

Rih0ney said...

nak tempah sulam kat baju k..

azzra said...

bestnye mesin jahit,tapi dah terbeli janome,apappun kene rajin mnjahit

Sweet And Simple said...

bestnya klu dpt beli mesin jahit mcm ni

Bayu said...

uit..bestnyer dah beli... baru tahu ada gang kutu mesin jahit..kat mana nk join ek. sebb, sy sama macam awak..misi memiliki mesin jahit asik tertangguh je.. so, 2013..misi harus dilaksanakan..huhu

Kak Ngah Dressmaker said...

Assalamualaikum.... search mende lain, ternampak nama Geng Jahit kat sini... :) tahniah, jangan lupa sessi tayang menayang yer...