Tuesday, May 28, 2013

Vitamin untuk menyusu hingga 2 tahun

Masih ingt entri Rahsia saya menyusu Husna hingga lebih dari 2 tahun? Boleh klik sini untuk pembacaan lanjut.
Rahsia terbesar yang terbongkar #4 adalah pemakanan vitamin ibu menyusu. Nak tahu apa vitamin-vitamin yang saya makan yang membuatkan susu badan masih ada walaupun Husna sudah berumur 2 tahun 6 bulan?? Bukan setakat ada, tapi boleh membuatkan Husna kenyang seperti dulu-dulu jugak. meh saya bongkarkan rahsian vitamin menyusu yang saya consume sampai sekarang

Apa yang saya consume actually sama dengan apa ygibu dalam video ni consume. Ibu ni ada masalah kurang susu badan tapi alhamdulillah pun dah berjaya atasinya


Vitamin menyusu #1 : ESP
ESP adalah makanan tambahan pertama yang saya ambil ketika mula berjinak-jinak dengan SHAKLEE. ESP buat saya rase kenyang lebih lama, susu badan pun lebih pekat. Paling best, kulit pun lebih cerah. Boleh baca kepentingan ESP untuk ibu menyusu di sini.

Vitamin menyusu #2: Vitalea
Vitalea ni adalah multivitamin dan multimineral yang lengkap. 1 bji je sehari diambil lepas breakfast. Kesannya, badan lebih bertenaga. Kalau tak asyik snagap je. Bila badan cukup nutrisi, susu pun kaya dengan zat dan nutrien yang cukup.

Vitamin menyusu #3: Bcomplex
Bcomplex ni vitamin anti stress. 1 biji juga sehari diambil selepas breakfast. Kira telan sekai dengan vitalea. Satu yang paling suka dengan bcomplex ni bila makan, rasa mcam xde stress langsung..bila mood ceria, susu pun dihasilkan dengan lancar....kita pun sering diingatkan kalau nk susu banyak, elakkan stress!
Vitamin menyusu #4: Alfalfa
Saya ambil 5 biji alfalfa selepas lunch. Alfalfa ni bukan sahaja bertindak sebagai milk booster bg saya tapi juga penawar resdung. Kalau makan malam, bangun pagi esok pun rasa ringan je badan. Yang ni memang diakui oleh rakan2 saya yang ambil alfalfa. Paling penting alfalfa ni bagus untuk keintiman wanita. Ibu2 dan isteri2 mmg wajib amik alfalfa ni.  

Vitamin menyusu #5: Ostematrix
Ostematrix plak adalah sumber kalsium harian saya. Telan 4 biji sebelum tidur since saya memang tak suke susu. Menyusu booleh memberi kesan kepada kehilangan jisim tulang. Jadi jika ibu menyusu tidak mengambil sumber kalsium memang akan cepat mengidap osteoporosis. Jadi tak mo la cepat bongkok dan sakit2 badan kan akibat kurang kalsium ni. 
Vitamin menyusu #6: Vitamin C
Satu lagi vitamin penting untuk ibu menyusu macam saya adalah vitamin c. Saya baisanya akan amik vit c sebaik sahaja saya makan vitalea. Chew sahaja 1 bji vitamin c akan membantu penyerapan vitalea dengan lebih maksimum. Yang paling saya suke akan chewable c ni adalah sebab rasenya yang masam2 dan lebih fleksible, nk kunyah bila2 pun boleh. Jadi saya akan apstikan ianya ada di atas meja supaya senang nk makan. Kenapa saya ambil vit c? Sebab vit c ni membantu untuk membaiki tisu2 rosak, di mana penting untuk perkembangan anak yang menyusu dan meningkatkan sistem imun mereka. Husna memang jarang demam. Lepas 2 tahun rasanya baru 2x dia demam. 

Alhamdulillah, berkat konsisten mengamalkan semua vitamin ibu menyusu ni, Husna masih dapat merasa kebaikan susu ibu walau dah lebih dari 2 tahun. Badan saya pun tak letih. Saya akan teruskan pengambilan semua vitamin ni sampai lah akhir hayat sebab saya dah rase kebaikannya untuk badan saya. Kalau nk tahu info lanjut mengenai semua vitamin ni, feel free to contact me. InsyaAllah i'll guide u especially to those yang masih baru dengan alam breastfeeding ni. Sememangnya breastfeding journey memang menarik!!

Nurul Aziyana (ID 886587)


No Tel: 012-9576172

Email: ummi_anayiza@yahoo.com

COD area: Semambu, Air putih, Beserah, KOTASAS, POLISAS, UIA Kuantan, IM
Luar KUANTAN, boleh gunakan perkhidmatan POS LAJU/GDEX untuk penghantaran. 
.
** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease



No comments: