Monday, November 20, 2017

Bahaya Bersukan Bila Tidak Mengambil Antioksidan, Awas Atlit

Bersenam boleh menghasilkan radikal bebas dalam badan yang menyebabkan kerosakan sel dan tekanan oksidatif. Waah gitu pula? Tak bersenam bawa penyakit, bersenam pun bawa penyakit juga?



Entry kali ni kak yana nak kongsi info penting terutama untuk mereka yang bersukan. Pernah dengar kes orang mati mengejut padahal dia rajin bersukan, jaga pemakanan, tak merokok? Ada juga kes meninggal dunia ketika bersukan. Pelik kan? Kita nampak jaga semua dah dari segi gaya hidup, pemakanan, tak merokok tapi kena ada serangan jantung juga?

Cara Bersenam Menghasilkan Radikal Bebas

Bersukan memang banyak manfaat. Tapi kesan negatif dari bersenam ada juga. Bersenam atau bersukan menyebabkan metabolisme aerobik yang tinggi, yang seterusnya meningkatkan pengeluaran molekul pembunuh yang dikenali sebagai radikal bebas.

Radikal bebas adalah molekul yang kehilangan sekurang-kurangnya satu elektron di orbit terluarnya, yang menyebabkan ia  bercaj negatif. Radikal bebas berusaha untuk kekal neutral, dan dalam usaha untuk mencapai keseimbangan ini, mereka akan curi elektron daripada sel yang sihat. Proses ini mirip dengan kejutan elektrik yang meninggalkan sel yang sihat, rosak dan bermutasi.

Proses ni tak berhenti kat situ je tau. Ia berulang lagi

Molekul baru yang rosak tadi pun dah hilang elektron dan dia juga jadi radikal bebas. Ibarat macam zombi lah. Bila zombi serang manusia, manusia yang diserang tu akan jadi zombi juga. Hahhahahah gitu lah analoginya.



Kesimpulannya, setiap radikal bebas akan membentuk radikal bebas baru, dengan itu mewujudkan reaksi berantai yang merosakkan ribuan sel di sepanjang jalannya.

Menakutkan bukan?

Saintis kini percaya bahawa kerosakan radikal bebas meningkatkan kemerosotan sel, yang dikaitkan dengan penuaan yang cepat, kanser, penyakit diabetes dan arteri koronari. Ironinya, badan manusia direka untuk menjana semula sebahagian besar sel-selnya. Tulang, kulit dan sel-sel darah semua tumbuh semula dari masa ke masa untuk melambatkan proses penuaan.

Radikal bebas, bagaimanapun, menggantikan pertumbuhan semula selular dengan degenerasi selular, yang akhirnya mempercepatkan proses penuaan.

Punca Radikal Bebas 

Peningkatan penyakit kanser adalah petanda umum bahawa radikal bebas semakin meningkat. Pencemar alam sekitar seperti asap, asap rokok dan ekzos kereta semuanya mengandungi molekul radikal bebas. Lebih buruk lagi, penyelidikan menunjukkan bahawa tekanan mental adalah salah satu penyebab utama radikal bebas. Hidup sekarang ni, banyak menyumbang kepada stress kan?

Habis tu, macam mana ni?

Antioksidan Bantu Elak Radikal bebas Curi Elektron Sel Sihat

Dalam keadaan normal badan kita mempunyai keupayaan untuk mempertahankan diri daripada radikal bebas dengan menghasilkan tiga bahan; glutation, katalis dan superoxide dismutase. Bahan-bahan ini dikenali sebagai antioksidan, yang berfungsi sebagai penyelamat kepada radikal bebas yang kehilangan elektron. Macam mana caranya?  Antioksidan mencari radikal bebas dan mendermakan elektron yang diperlukan untuk meneutralkannya,jadi takde lah radikal bebas ni pi kacau sel-sel sihat.



Antioksidan Semulajadi Tak Cukup Bila Bersenam 

Masalah berlaku apabila pengeluaran radikal bebas melebihi kemampuan tubuh untuk menghasilkan antioksidan. Ini boleh berlaku semasa latihan sengit apabila atlet boleh menggunakan 10 hingga 20 kali jumlah oksigen berbading dengan orang yang tidak aktif. Semasa latihan, penukaran lemak dan gula menjadi tenaga berlaku melalui proses yang dikenali sebagai pengoksidaan. Semasa proses ini, kebanyakan oksigen bergabung dengan hidrogen menghasilkan air. Walau bagaimanapun, kira-kira 5% daripada oksigen membentuk radikal bebas.

Bayangkan, setiap kali kita  bernafas, radikal bebas terbentuk. Proses pengoksidaan ini sama dengan apa yang anda lihat bila karat logam atau kepingan epal bertukar coklat akibat dari pendedahan kepada udara.



Sekali lagi, tubuh kita boleh mempertahankan tahap paras radikal bebas yang normal, tetapi jika kita bersenam atau bersukan, hidup di kawasan tercemar, atau menjalani kehidupan yang tertekan, seperti kebanyakan dari kita hari ini, adalah sangat perlu untuk tambah keperluan antioksidan yang boleh diambil melalui supplement.

" saya dah makan banyak buah dan sayur" 

Mungkin ini jawapan kepada sesetengan orang yang menolak pengmabilan antoksidan tambahan berbentuk supplement. Pemprosesan kilang, aditif dan racun perosak yang semuanya berfungsi untuk memusnahkan antioksidan dalam makanan kita dan tanah yang kurang nutrien tidak lagi memberi kita makanan kaya nutrien sepertimana orang-orang dulu nikmati.

Vitamin Antioksidan Untuk Atlit Aktif


Berikut adalah senarai vitamin antioksidan yang boleh diambil terutama jika anda seorang atlit yang aktif ataupun bersenam 3x seminggu

  • Vitamin C
  • Vitamin E
  • Vitamin A
  • Selenium
  • koenzim Q10 
  • glutation.

Untuk vitamin Shaklee, boleh ambil Vitamin C Sustain Release, Vitamin E with Selenium, Carotomax atau VIVIX.

Baca juga >> Kaitan vitamin antioksidan dan radikal bebas


Baca juga >> Vitamin E Shaklee dan Ketumbuhan Sel Tak Normal: Apa Yang Patut Anda Tahu?


Pemakanan diet yang seimbang dan mengambil Suplemen Multi-Vitamin / Mineral / Antioksidan setiap hari perlu dipertimbangkan untuk perlindungan antioksida yang mencukupi dan untuk mempromosikan prestasi optimum dan kesihatan jangka panjang.

Ada yang mengatakan, "Jaga badan selama 50 tahun pertama dalam hidup, dan ia akan menjaga anda untuk 50 tahun seterusnya." Perlindungan antioksidan dan diet yang baik adalah cara yang baik untuk permulaan.

Bagaimana nak dapatkan vitamin antioksidan


Boleh Whats app ' Nak VITAMIN Untuk Antioksidan ' ke no 012 9576172 (klik link ini untuk lebih pantas http://aziyanashaklee.wasap.my)

Kak Yana akan guide cara makan yang berkesan untuk bantu anak puan cepat sihat.

Untuk COD :

Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan, Kampung Padang, Taman Impian

Setiap pembelian dengan Kak Yana layak menerima
  • Konsultasi Percuma Secara Berterusan
  • Jadual pengambilan vitamin yang berkesan
  • Tips Kesihatan Exclusive

BERMINAT NAK JANA INCOME MODAL RENDAH DENGAN KAMI? SILA KLIK LINK INI 


BERMINAT NAK DAPAT PENJIMATAN DALAM PEMBELIAN? DAFTAR AHLI SHAKLEE HARI INI


No comments: