Monday, October 19, 2009

Aku terima ketentuanNya

Dh seminggu lebih aku xmenjenguk di cni..tidk menulis dan tidak menjengah blog org..
Sepanjang tempoh itu, aku sendiri tidak ada di kuantan, 5 hari di rumh abg ipar di gombak dan 3hari di rumah mertua..sepattnya cuti yg dipohon 2 hari berlarutan menjadi seminggu dan ditambah lg selama 3 hari..
xtau mcm mane aku nk mulakan..semuanya berlalu bgtu pantas tnpa disangka..
blum pun aku khabarkan berita gembira itu utk dikongsi, berita sedih yg menyusul..
sabtu lepas, septtnya aku hadir bersama meraikan suami yg konvo tp sebaliknya yg berlaku, kami berkumpul pula di hospital..

dia baru berusia 9minggu..tp kami kehilangannya..aku keguguran..kata doc, janin itu tidak menjadi..ada kecacatan berlaku semasa penggabungan kromosom menyebabkan janin tidak berkembang dan akn gugur dgn sendiri..mulanya aku seolah2 tak dpt nk trima tp suami memujuk..jika bayi itu membesar pun, dia akn dilahirkan dgn keadaan cacat..jadi tidak seharusnya bersedih..tidak ada rezeki lg buat kmi dan pastinya ada seribu hikmah di sebalik apa yg berlaku..akhirnya aku trima ketentuanNya dengan redha dan syukur..

aku dh mula rasa sakit di bhgian bawah perut seolah2 mcm senggugut pada malamnya lg..masa tu, aku xsangka hal ni nk jadi..lgpun baru pertama kali mengalaminya, tidak tahu apa2..balik dr rumah sedara malm tu, aku trus tdo..konon lepas tdo akan hilang sakit..bgn utk semyg, drah dh mula kluar..masih lg tidak sangka akan belaku pengguguran sbb dr apa yg kubca, pendarahan smasa prgnant bnyk jnis dan tidak semestinya gugur..suami suruh tdo, tunggu esok..bgn pg aku trus ke toilet, masa tu perut masih sakit..masa ni la janin tu gugur dgn darah yg kluar sngt bnyk dan mcm air paip..waktu tu aku xtau aper perasaan..sedih, takut, cuak bercampur aduk..

suami trus bawak g klinik..masa tau prgnant dlu aku xpnah g klnik utk scan..cadangnya lepas balik kl nk g buat checkup..doc scan perut, apa yg aku nmpk hnya kantungnya je..huhuhu sedih lg..dr fauziah buat surat, transfer aku ke hospital utk cuci nk kuarkan semua saki baki yg masih ada..masa tu aku sngt takut, badan toksah cakap rase sngt lemah..

suami amik kptusan xhadir konvo..ooowhh kesian die..hubby hntr ke hospital selayang..kt sana 3 org doc check aku..masuk blik pertma doc scan lg..n masukkan alat pd kemaluan..aku xtau apa yg dibuat tp mmg sakit, senak jer rase..pastu aku di pass plak ke doc pakar sakit puan..masa ni dr tu ckp aku mungkin masuk ward..

naik tingkt 11 di ward, aku diperiksa lg..doc tu scan lg, dn die cakap ada lg..die cuba kuarkan..skali lg, bende yg sama dibuat..tp dia xpasti..oohh masa tu aku rase geram sngt ngn doc tu, suka hati die jerk...nasib pompuan..die kata kene tunggu dr pkar..kalu awal2 tunggu pakar kang senang..lama pastu dr pkar dtg, die scan lg luar dn dalam..die masukkan jari nk check..dan nasib baik aku xpyh masuk wad, xpyh cuci sbb dh kuar habis..

hubby pun lega xpyh cuci sbb katanya cuci tu dsyat even kita dlm keadaan tidak sedar..so lepas diberi mc selama seminggu, aku dibenarkan balik berehat..cdangnya nk balik hari isnin, tp disebbkan kejadian ni, kami postponed balik hari rabu..MIL xbg bg ngn keter, so mertua temankan balik ngn flight..hubby balik sdn ngn keter..dan mertua pun xbenarkan kami balik kuantan...mak aku plk time tu kene g kedah, so berpantang la aku di rumah mertua..

even MIL pun xberapa sihat, tp dia jg aku dgn baik..sgalanya2 aku diutamakan.kata MIL, org gugur lg perlu kuat pantang banding ngn org beranak...sepanjang pantang, hubby yg masakkan lauk pantang..tiap hari makan ikan bakar..smua hubby yg uruskan, dr mandi sehingga la aku tdo smla utk berehat..lebih dr org beranak plk rasa..nasib ada dia..tidk ada ungkapan cinta dan syg pun aku sudah paham betapa dia sygkan aku..sngt berterima kasih dan bersyukur punya suami sepertinya..

MIL dh pesan, pantang ni 40 hari dan ais xblh minum slma 100 hari..ooowhh seksanya..baru seminggu pun aku dh jemu mkn bende yg sama..uhuks..xblh mkn bende2 yg sejuk, sayur hnya blh mkn sawi n carrot..mak aku pun pesan mcm2..huhuu ikutkan saje petua org tua..

masuk hari ni dh 10 hari aku pntang..tinggl lg sebulan..uhuhu..mak aku n MIL suoh sambung cuti, amik lg mc 3 hari..tp hubby dh xleh cuti..aku ikut hubby balik kuantan. mulanya MIL xkasik aku balik, tp aku tahu kompem aku xleh duduk kalo hubby xde..xperla, aku berehat saja di kuantan tp mak aku pesan, jgn naik turn tangga, jgn kuar g mana..MIL plk pesan, time hubby xder, tido jer..jgn buat keje rumah satu pun, biar hubby yg masak, basuh kain seme..bila dipikrkan kesian plk kt hubby..balik dh la pent pastu kene uruskan bini plak..smga Allah kurniakan kesabaran yg tinggi pd suamiku..

35 comments:

Anonymous said...

yana..sedihnye..tp Allah tau ape yg terbaik utk yana n suami..sbb tu Allah amik dia awal2 lagik..tabah yer..untungnyer yana dpt suami yng baik & sgt prihatin..

♥♥relyza♥♥ said...

sabar yer kak
ada hikmah atas apa berlaku

weDa said...

sabar ye. Allah sediakan yang lebih baik untuk u & suami tu, insyaallah. Rezeki tu datang jugak satu hari nanti kan, insyaallah :)

xeea said...

sedeynyeeeee :(

hang in there, akak.
cuba lagi, eh.

Unknown said...

slm pn nurul
iya.. insyallah ade rezeki yang lain untuk awk+hubby.
take care ye.

Ija1202 said...

Semoga tabah dgn dugaan ini...
Yakin semua adalah ketentuan-Nya...
jaga diri bebaik ya..

Yati Lee said...

sabo yea..suma ni da hikmahny..

monstorious wife said...

Takziah.. I experience the same way kecuali janin saya dah mati dalam kandungan dan takde bleeding langsung. Tau2 dah takde degupan.

So, kena ERPOC(vacuum) keluarkan janin yang mati tu..

Usia kandungan masa tu ialah 10 minggu.

Belom ada rezeki.. Cuba lagi ye!!

Anonymous said...

sabar la yer..setiap dugaan ada ujianNya..insyaAllah..nanti ada rezeki untuk timang cahaya mata

Aishah Rahim said...

nasib kita serupa, pada waktu yang sama.... usia kandungan yang berbeza...

mari tabah bersama!

sharEna said...

sad when read ur writings..tabah yer! rezeki yg seterusnya akn smpi nnti, Insyallah.

Anonymous said...

sabar yek dan tabah..mungkin bukan rezeki ada hikmah disebaliknya..
-evyn4ever-

scha exa dan dunianya said...

sedih je baca..tapi awak sabar ek..insyaAllah ada rezeki lagi..lagi2 awak rajin berpantang nih...insyaAllah

haime said...

kuatkan semangat yer.. dengan sokongan suami yg begitu baik, insyaallah, sume akan ok. pasti ada rezeki menyusul.. redhakan kehilangan...

antalya said...

terkedu sy baca entry yana ni.patut lama menyepi.tabahkan hati yer.insyaallah lepas sembuh ni cepat dpt pengganti.jaga diri baik2 k

Ami said...

dear azie&pahmi,
sabar yer,insyaAllah ade rezeki lagi lepas nie.pahmi,jaga azie baik2.
our hearts go for you.

ami&harith

nasya naim said...

::sabar erk wak..smua tu ader hikmahnyer..::

[ Hanie ] said...

sedihnya.
sabar yer, mungkin ade hikmah disebalik kejadian :(

m@Ri@ said...

sedih awak..semoga awak tabah hadapi sumernya..kuatkan semangat yek..smg suami awak pn tabah n kuat..

deqyalalink in-situ said...

slm kak yana..sabar ye kak..ade hikamah ats stiap kjadian..yg pergi biarkan pergi hadapi dgn tabah insyAllah rezeki utk esok lg bertmbh..slm takziah utk kak yana n suami.

ieja said...

sedeynya entry kali ni..
sabar ye kak..semoga akak n hubby tabah terima dugaan ni..

Reena said...

sedih I baca..take care ye...jgn susah hati, insyaallah ada la rezeki utk u nnt..

Tukang Karut said...

ala ciannye anakbuah aku sorang ni...baru berangan nak dpt cucubuah sorang lg.xpe,cube lg...ade hikmah d sbalik ape yg berlaku. Buat masa ni,kena byk rehat.Pastu mkn le ubat2 yg spatutnye spt kapsul ikan haruan ke,spirulina ke....jgn mkn benda2 sejuk,bukan ais je,tembikai,timun n benda2 yg bleh mnyejukkan bdn pun xleh mkn gak.ingat,pntg mesti cukup 100hari.kalu ikutkan,berpantg keguguran ni lg lg teliti berbanding bpntg lps branak.Ok,ape2pun hdup msti dteruskan spt sdis kala.

slm syg dr akeed & airees......

Rih0ney said...

mekna...sabar byk2 ye...jgn sedih2...rest je kat umah...cheer up!

KAK RAINBOW said...

aziyana...nurul harap yana bersabar ye. ada rezeki nanti. tu lah ari tu bila yana bgtahu kat komen blog nurul tak silap nurul yg yana bgtahu yana puasa penuh. nurul dah syak mesti yana pregnant tp maybe tak sedia nak umumkan kat teman2 lagi.

hari nie baca blog yana agak terkejut. tapi nurul hrp yana bersabar.

Anonymous said...

yana...terkedu amy baca..moga2 ada hikmah..tiap yang jadi itu mesti ada sebab kan? harap yana tabah..memang senang cakap dari yang menghadapi..tapi apa daya amy..juz dapat doakan yana & suami tabah..

♥ ilyana ♥ said...

mekna.. sabar n take care of urself.. pengalaman yg sama mcm aku.. mmg menyedihkan pada awalnya.. control emosi.. Insya Allah.. Tuhan akan bg rezeki yg lain pulak..

AM said...

sabar ek kak....ad hikmah disebalik kejadian..

Ida Iar said...

Yana..moga tabah menghadapi dan jaga emosi yer..Insya Allah akan diganti kan oleh-Nya dengan yg lebih baik.. berat mata memandang,berat lagi bahu yg memikul..rehat cukup2 yer.

Unknown said...

ya allah yana
kita yang baca ni je pun boleh rasakan kehilangan nya yana
ni kan pulak kamu suami isteri
tapi mcm yg suami yana katakan
smua tu ada sebabnya kan
kalau dia lahirpun tp tak sempurna
baik mcm ni kan

sabar ye yana
camne nak pantang 40 hari kalau kena gi keje yana??

ღnFashyaღ said...

kak yana...sedihnya....
hopefully kak yana tabah menghadapi ujian ni ye...

zinnia-lyana said...

takziah , sedih nya. bbyk2 sabar ye kak, ada hikmah nya tu

Jehan Najib said...

its a sad news. im praying for your safety....

anil lutaze said...

ouh yana..maaf..anil baru dpt tahu...

sian yana..hrp yana tabah...ni semua dugaan...byk hikmah yg tersembunyi..yg pnting yana brpantang baik2 dan jaga ksihatan ya..

Suka Bebel said...

Takziah lah ye, banyakkan bersabar. pasti ada lagi rezeki lepas ni. sy ngan isteri pun pernah alaminya, kembar plak tu dan alhamdulillah sekarang ni isteri sy dah pregnant lagi