Thursday, March 25, 2010

Sekadar sebuah catatan..

Sebenarnya tidak tau apa nk update ngn blog ni..tp cuba diusahakan utk memberikan sesuatu yg berfaedah utk tatapan pembaca khususnya yg senasib dgn aku skrang ni...
Semalam, terima berita dr opismate yg baru nk join the club..welcome to the club..makin ramai yg mengandung..tahniah diucapkan..Allah telah memberi rezki kepada hidup kalian berdua..syukur..
Pada yg blum lg dikurniakan rezeki..sesungguhnya Allah tau apa yg terbaik utk hambaNya..yg penting doa+usaha+tawakkal insyaAllah..bila kita serahkan urusan kita pd Allah, kita akan tenang..Apapun sy nk bg tips..

Sebelum mengandung:
Amalkan makan asid folic..blh dibeli dr farmasi jenama appeton..murah aja harganya dan makan sebiji sehari..di samping tu blh mkn EPO utk tetapkan haid pd sesiapa yg haidnya xtetap dan sukar utk tentukan waktu subur..Lepas gugur bulan 10 thn lepas, aku mmg meneruskan pengambilan asid folic sehingga la prgnant smula..

Dan jgn lupa, Allah yg menentukan kejadian manusia..jadi pokok pangkalnya kita balik pd Tuhan..amalkan membaca surah Yassin...dan ayat dr surah al-imran


So selamat beramal...

Bila dh tau mengandung:Sejak tau mengandung, aku selalu mencari dan membaca info2 sepanjang kehamilan..kalo blh aku tidak mau ketinggalan apa2 pun amalan yg blh memberi kebaikan kepda diri dan ank dlm kandungan..pantang jumpa blog yang menarik, aku masukkan dlm list blog aku..salah satunya blog ummiku sayang..Jadi hasil pencarian dan pembacaan, aku nk kongsi amalan semasa mengandung cuba utk khtam al quran..masa mengandung adlah 9 bulan..dan selama 9 bulan tu kita mmg dlm keadaan suci sentiasa..jadi adalah sngt mencukupi bg kita utk khtam al quran dlm masa tersebut...
Bila dh khtam baru amalkan surah2 pilihan semasa mengandung iaitu:
  1. surah al fatihah - untuk terang hati dan kuat ingatan

  2. surah maryam -untuk memudahkan ibu bersalin dan memperolehi anak yang sabar dan taat.
  3. surah luqman - untuk memperoleh anak cerdik akal dan cerdik jiwa
  4. surah yusuf - untuk memperoleh anak cantik rupa dan cantik akhlak
  5. surah waqiah - untuk anak murah rezki
  6. surah yasin - untuk ketenangan hati dan anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat
dan zikir nabi Yunus yg blh dibaca sentiasa even bila tgh bergelut menahan kesaitan semasa nk bersalin pun blh bc..


Sekarang ni aku alah pd waktu pg dan menjelang malam..badan akan terasa lemah..mmg waktu2 begini menguji ketahanan aku..Waktu antra maghrib dna isyak akan digunakan sepenuhnya utk mengaji..kadang2 dalam keadaan baring..tak mengapa walau dlm keadaan baring selagi blh membaca..kadang2 aku membaca sambil bersandar...

Dari segi pemakanan, aku dh xminum susu anmum..tekak mmg terasa xblh nk terima susu tu..even perasa choc..hanya minum susu kotak dutch lady jer..dlm hal ni pun aku menggoogle selain anmum, susu apa lg yg sesuai..hasil pencarian enfamama juga sesuai..ada 2 perasa..vanila n choc..mungkin blh try vanila punya..sy dah pun mintak sample nk cuba dan menariknya enfamama is less fattening compared to anmum..blh refer topic discussion ni kalo nk bc..

Selain tu bila rasa loya, aku cuba elakkan amik asam..tp makan kismis..kismis baik utk ibu2 mengandung..dan rasanya pun masam2 mcm asam jugak..
Ok la setakat ni sajer la dlu tips dan ilmu yg blh dikongsi..smga ianya berguna utk semua..insyaAllah

6 comments:

KAK RAINBOW said...

dulu nurul hari2 dengar cd al quran time nak pi keja. ada masa free nurul mengaji. hasilnya raina skrg memberi rangsangan yg baik bila dgr surah2 nie semula.

nurul amalkan kismis,kurma,epal hijau,buah lai, sayur bayam, ikan, susu utk hari2.

kismis yg dah dibacakan surah tu sgt bagus juga.

Anonymous said...

nak cari kismis la...memang nak stop asam pun..tapi so far itu aje yang boleh buat ilang loya...sungguh unhealthy...huhu..

deqyalalink in-situ said...

baca surah alhasyri ayat21, al imran ayat3 utk sejukkan hati suami :)

Ija1202 said...

info yg berguna utk masa depan.... :)
take care ya..

DHILABLOG said...

wahhh sgt berinformasi entri aziyana yg ini,,, :)

mun said...

mun slalu jugak amalkan bc surah2 maryam n yusuf time peknen dulu...kdg2 tak larat duduk..berbaring sambil baca...