Saturday, April 17, 2010

BF talk..

Wiken muncul lg..asalnya my parents nk dtg rumah..jenguk anak menantunya di kuantan plak..tp tak jadi..hasrat dipostpone minggu hadapan..maka blh la aku menghadirkan diri ke BF talk di Mom & Baby Place kt kuantan ni...*thanks to kawan hubby yg mengwarkan2 brita ada BF talk kt kuantan ni, sesungguhnya pd yg jakun mcm aku ni amat sesuai pegi majlis2 ilmu nk jadik mak ni* tmbhn pulak, bukan senang nk dpt peluang mcm ni..

awalnya hubby xnk ikut tp buat2 merajuk, mengalah jugak die..hehehe..wahai suami2, adalah sngt penting utk anda tahu mengenai BF ni walaupun isteri anda yg buat keje2 BF tp andaikta isteri anda demam ker, anda jugk ptt tahu mcm mana nk handle susu2 dlm storage..jadi xsepatutnya malu nk ikut isteri pegi talk mcm ni..malah aku bangga bila smpai td rupanya semua bapak2 turut serta temankan isteri masing2....** masa talk psl teknik penyimpanan, aku cakap kt hubby kena bli fridge kecik khas utk simpan susu...hubby said yes!..hehehhe..i love u la**

BF tlk ni diconduct oleh pn hayati yg dtg jauh dr KL..blh jengah blog beliau sbb bnyk info pasal breastfeeding diterbitkan..bertemakan ala2 santai *mmg sempoi habis* tmbah ngn suara anak2 yg aku rasa mcm berada kt taman asuhan jer, segala topik penting pasal BF dikupas..walaupun singkat tp bnyk info2 penting2 yg aku kutip, antaranya:

1. teknik pemerahan guna tgn *if xnk guna pump*
2. teknik penyimpanan susu, bape hari ptt simpan n etc
3. jadual pemerahan *especially bila nk strt pump bila dlm pntang*
4. jenis2 pam dan peralatan termausk kriteria2 yg perlu diteliti bila nk bli pam *yg beznya xperlu bli hands free sbb hands free tu blh dicipta sendri*

dan banyk lg la..mmg xrugi menghadirkan diri..at least aku dh xjadik jakun walaupun lepas ni bnyk lg info2 yg perlu aku cari lg pasal BF ni..*semangt nk bagi susu ibu kt anak ni*

***dh masuk 2nd trimester...whoaa semakin pantas masa berlalu..aku kini tidak lg merasa loya malah semngt nk masak kembali pulih..alhamdulillah***

5 comments:

m@Ri@ said...

teruskan BF nnt yek..;)

sharEna said...

BF nie bkn senang..kene rajin pam buat stok..lagi2 klu nk buat stok utk anak bile dh start keje sok..barulah tau susahnye nk jd ibu yg baek. tp utk anak yg diamanahkn Allah, Insyallah kekuatan tu sntiasa ada.

nurul aziyana said...

maria:insyaAllah jika diberi keizinan dan baby pun semngt nk susu ibu..hehehe

sharena:erm sbb tu kene timba ilmu sblm nk bf..huuh harap2 diberi kekuatan

maziah said...

tetapkan semangat na... tak ramai y mampu BF.. banyak alasan... aku dah nak msk 5 bulan BF.. alHamdulillah, blum campur susu formula lagi... em, pasni bolehla kongsi citer...

ADZLIZA said...

kawan2 kak ngah (yg skolh agama dlu) ramai yg BF..... kngah pun plan nk BF.. kuatkan semangat..tanamkan azam utk BF..insya-allah dipermudahkan... apa2...berita bagitau la ya.. nanti boleh berkongsi...cerita