Monday, February 6, 2017

Sakit Lutut : Cara Elak Belanja Kos Yang Mahal Suntik Cecair Lutut

Warga emas memang sinonim dengan sakit lutut ni. Bila sakit lutut, tak boleh nak bangun duduk dengan mudah. Kadang-kadang memang kesian tengok kesukaran mereka nak bergerak. Solat pun terpaksa di kerusi. Nak berjalan sana sini juga terbatas bila sakit lutut. Terpaksa bertongkat pula. Kalau tahap kronik, terpaksa dipapah untuk berjalan.


Kenapa sakit lutut? 

Salah satu punca adalah kerana cecair lutut yang melincirkan pergerakan sudah berkurangan. Bila berjalan, akan bunyi klik. Penyakit ni kita sebut osteoarthritis (OA). Macam mana osteoarthritis boleh berlaku? 


Punca utama dalah kerana penuaan yang berlaku di sendi. Sebab tu kebanyakan yang sakit lutut ni adalah di kalangan warga emas. Yang menyebabkan rasa sakit tu adalah kerana cecair sinovial (pelincir) dalam sendi berkurangan dan permukaan rawan sendi yang sudah menipis. 

Bila mula-mula berlaku, ia menyebabkan timbulnya keradangan. Pada masa ni kalau makan ubat tahan sakit memang berkesan. Tapi bila semakin lama, ubat tahan sakit tak mampu lagi bantu untuk tahan kesakitan tu sebab ianya tidak dirawat dari punca.

Ososteoarthritis (OA) ni sebenarnya nya bukan sekadar berlaku di lutut tetapi juga boleh menjejaskan sendi-sendi yang lain seperti di pinggul, tulang belakang, kaki dan tangan. jadi tidak musthail juga akan merasai kesakitan di kawasan-kawasan ini.

Menurut Pakar Perunding Ortopedik dan Kecederaan Sendi Hospital Columbia Asia Cheras, Dr Azfar Rizal Ahmad,

“Sendi lutut sihat mengandungi bahan cecair pelincir dikenali sebagai cecair sinovial yang tinggi. Cecair ini yang mengandungi asid hialuronik berfungsi sebagai pelinciran dan kusyen yang mengurangkan geseran pada sendi lutut ketika kita berjalan atau membongkok"
Tambah beliau lagi,
“Apabila OA berlaku, cecair dalam sendi kurang kelikatan dan kandungan asid hialuronik rendah, daya serapan dan penyerap hentakan akan hilang. Dalam kes tertentu, individu berusia 18 ke 24 tahun turut mengalami masalah ini. Kadar mendapat OA ialah 70 peratus untuk lelaki dan 30 peratus perempuan.

Disebabkan oleh OA ni berlaku dekkerana masalah penuaan, jadi ianya memang sukar dirawat.
Salah satu cara baisanya dengan suntikan

viskosuplemen pada sakit OA yang bertahan selama 12 bulan pada peringkat pertama dan kedua. sebanyak empat peringkat suntikan dilakukan.

Dan kos rawatan untuk setiap suntikan menelan belanja lebih dari RM1000.

Wow itu untuk sebelah lutut je. Kalau 2 lutut? Boleh kira sendiri.

[ CARA YANG LEBIH JIMAT TETAPI BERKESAN SELAIN SUNTIKAN]

Nak tahu cara yang lebih jimat tetapi berkesan? Ini pengalaman yang diceritkan oleh sahabat kak Yana tentang ibunya yang dulunya mengalami sakit lutut. Tapi setelah mengamalkan Vivix dan Collagen secara berterusan, ibunya dah tak menderita sakit lutut. Malah tempoh suntikan pertama dan kedua juga panjang walaupun pada awalnya doktor berithau hanya bertahan setahun sahaja. Tapi ni bertahan sehingga hampir 4 tahun.


Bukan seorang yang alami kesan yang sama dengan pengambilan Vivix ni, malah ada lagi yang sudah lega sebab dah tak menderita sakit lutut 




============================================
============================================

Bagaimana nak dapatkan Vivix dan Collagen? Ada 2 cara 

1. Boleh terus buat pembelian vivix dan collagen di SINI 
2. Pembelian lebih jimat dengan menjadi ahli Shaklee. Hubungi Kak Yana untuk penjelasan lanjut mengenai vitamin untuk mengatasi masalah sakit lutut. Untuk customer yang buat pembelian dengan Kak Yana, dapatkan FREE CONSULTATION mengenai cara pemakanan yang betul. InsyaaAllah bantu sebaik mungkin untuk customer dapat manfaat kesihatan secara optimum. Sekiranya anda berada di kawasan berikut, boleh uruskan COD 

SHAKLEE Independent Distributor
Nurul Aziyana (ID 886587)
No Tel: 012-9576172
Email: ummi_anayiza@yahoo.com
COD area: Indera Mahkota, Semambu, Air Putih, Permatang Badak, Bukit Rangin, KOTASAS, UIA, Kuantan, Taman Impian, Kampung Padang


2 comments:

seri said...

ya saya dengar mmg mahal suntikan dalam lutut tu....
tgk makan vivix dan kolagen dapat hilangkan rasa sakit pada sendi...bestnya

nurul aziyana said...

Memang mahal seri..ribu2.. kalau 2 lutut..alahaiii